Skip to main content

WHITE RIOT

WHITE RIOT


Regie Rubika Shah
Vereinigtes Königreich 2019

Produktion Ed Gibbs
Buch Ed Gibbs, Rubika Shah
Kamera Susanne Salavati
Montage Rubika Shah
Musik Aisling Brouwer
mit Red Saunders, Roger Huddle, Kate Webb

Englisch · 81 Min.
Dokumentarische Form

So. 23.02. 15:30 Uhr Zoo Palast 1
Di. 25.02. 20:00 Uhr Cubix 8
Mi. 26.02. 13:00 Uhr Urania
So. 01.03. 15:30 Uhr Filmtheater am Friedrichshain
Von The Clash über Joy Division bis zu The Specials gehen 1978 zahlreiche britische Bands gemeinsam auf die Bühne. Sie reagieren damit auf das Erstarken der neofaschistischen Partei British National Front und die Zunahme rassistischer Gewalt. Als Teil von Rock Against Racism wollen sie ein positives Zeichen gegen Ausgrenzung setzen. Punk übt einen prägenden Einfluss auf die antifaschistische Bewegung aus. Angelehnt an die Ästhetik von Fanzines, wirft der Film mit bisher unveröffentlichten Archivaufnahmen der Konzerte und Interviews mit den damaligen Aktivist*innen einen Blick auf die Hintergründe und zieht beachtliche Parallelen zur Gegenwart. 1979 ist die British National Front politisch geschlagen, aber der Kampf gegen Rassismus ist noch lange nicht vorbei.

From The Clash and Joy Division to The Specials, a host of British bands joined forces in 1978 to counter the rise of the neo-fascist British National Front and increasing racial violence. Under the Rock Against Racism initiative, they staged special concerts and took a decisive stand against marginalisation. Punk rock’s influence on this anti-fascist movement proved to be very effective. With a nod to the aesthetics of fanzine culture and featuring previously unreleased archival concert footage and interviews with activists, the film examines the context in which the movement arose while drawing striking parallels to our current situation. The BNF was defeated politically in 1979, but the struggle against racism is still far from over.

Comments

Popular posts from this blog

OCHITE MI SINI, ROKLJATA SHARENA

OCHITE MI SINI, ROKLJATA SHARENA Blau meine Augen, bunt das Kleid Regie Polina Gumiela Deutschland 2020 Produktion Polina Gumiela Buch Polina Gumiela Kamera Polina Gumiela Montage Polina Gumiela mit Zhana Henkes Bulgarisch dt. Einsprache · engl. UT · 55 Min. Dokumentarische Form empfohlen ab 5 Jahren Mo, 24.02. 13:00 Uhr Zoo Palast 2 Di, 25.02. 09:30 Uhr Filmtheater am Friedrichshain Do, 27.02. 11:00 Uhr Cubix 8 Fr, 28.02. 11:00 Uhr CinemaxX 1 Sa, 29.02. 10:00 Uhr Urania Neugierig und selbstbewusst erkundet die dreijährige Zhana über mehrere Sommertage hinweg ihre Umgebung. Auf ihrem Weg macht sie Entdeckungen und erlebt mutige, kleine Abenteuer. Sie hüpft durch Pfützen, lernt Katzen und Hunde kennen und macht sich ihren eigenen Reim auf die Spiele der älteren Kinder. Zhanas Welt sind die Spielplätze, die kleinen, friedlichen Straßen und Plätze einer bulgari- schen Wohnsiedlung, in der die Zeit stehen geblieben zu sein scheint. Immer auf Augenhöhe begleitet das dokum...

About the Perception of Women in Spain in the 90s

Las Niñas is a film in this year’s Generation program with a strong young female protagonist first becoming aware of the world’s inequalities between boys and girls and its injustices. It is set in the 90s in Spain. I was lucky enough to get in tough with the films director Pilar Palomero and ask her a few questions: freie Generation Reporter: Can you tell me a bit about the background of the film? Pilar Palomero: The film is not autobiographical, but a lot of my childhood experiences have flown into Las Niñas. A few years ago, when I was thinking about making a film about my education, I found my notebook from my religion class in grade 6. I read an essay, which is exactly the one that appears in the film, where the nun explains the girls sexuality. At the first moment I laughed at the thought of what kind of education we got but then I started to realise how contradictory it was. It was 1992 and they were talking to us about sexuality, chastity and only having sex in the marriage...

Between uproars and spa days

Hong Kong, July 28, 2019. Screaming, tear gas, gunfire. One, two, retreat from the front line, push forward. We are in the midst of Hong Kong's protests and uprisings last summer. We march with the masses, hiding behind the shields, seeing our comrades shouting commands, keeping moving, fainting, being carried away. Everything is chaotic and frightening, but still organized and controlled. For 15 minutes I hold my breath, my heart is racing and at the same time keeps skipping beats. It is suffocating. Incredibly suffocating to experience a day of the Hong Kong riots so close. In my holiday-influenced July, I did hear and read about the situation, but unfortunately I didn't learn about it too much. Therefore, it feels even more extreme to be thrown into this moment at the beginning of the 14+ Short Film Roll 2. Despite the brevity of the film, one arrives immediately within the scene. The camera fits seamlessly into the group dynamics. Everyone around is too busy to shy away ...