Skip to main content

NOTRE-DAME DU NIL

NOTRE-DAME DU NIL
Our Lady of the Nile

Regie Atiq Rahimi
Frankreich/Belgien/Ruanda 2019

Produktion Rani Massalha, Dimitri Rassam, Marie Legrand, Charlotte Casiraghi
Buch Atiq Rahimi, Ramata Toulaye-Sy nach dem Roman von Scholastique Mukasonga
Kamera Thierry Arbogast
Montage Hervé de Luze, Jacqueline Mariani
mit Santa Amanda Mugabekazi, Albina Sydney Kirenga, Angel Uwamahoro, Clariella Bizimana, Belinda Rubango Simbi, Pascal Greggory, Carole Trévoux

Französisch, Kinyarwanda
engl. UT · 93 Min.

Sa. 22.02. 15:30 Uhr Zoo Palast 1
Mo. 24.02. 17:00 Uhr Cubix 8
Mi. 26.02. 17:30 Uhr Urania
Do. 27.02. 15:30 Uhr Filmtheater am Friedrichshain
Ruanda 1973: Hoch oben in den Bergen, an einer der Quellen des Nils, behütet eine schwarze Marienfigur ein katholisches Mädchen- internat. Die Tage sind ausgefüllt mit Unterricht, Gottesdienst und praktischer Arbeit. Hier werden die Töchter von Politikern, Militärs und Geschäftsleuten ausgebildet; sie sollen später zur Elite des Landes gehören. In ihrem Lebenshunger, ihren Träumen und ihrer Ausgelassenheit sind die Mädchen sich ähnlich, egal ob Hutu oder Tutsi. Doch im Mikrokosmos der Schule und in den immer schärfer werdenden Auseinandersetzungen spiegeln sich auch die Verheerungen einer kolonialen Ordnung. Symbolträchtige Bilder weisen voraus auf eine Welle der Gewalt, die 1994 ganz Ruanda erfassen und zu einem Genozid führen wird.

Rwanda, 1973: high up in the mountains, at the source of the Nile, a black statue of the Virgin Mary watches over a Catholic boarding school for girls. Here, during days filled with classes, mass and practical work, the daughters of politicians, officers and businessmen are educated to one day become productive members of the country’s elite. Whether Hutu or Tutsi, the girls share their curiosity, dreams and joie de vivre. However, the social dynamics and increasing conflicts that characterise the school microcosm mirror the ravages wrought by the colonial order. Deeply symbolic images hint at the genocidal violence that would later engulf the entire country in 1994.

Comments

Popular posts from this blog

OCHITE MI SINI, ROKLJATA SHARENA

OCHITE MI SINI, ROKLJATA SHARENA Blau meine Augen, bunt das Kleid Regie Polina Gumiela Deutschland 2020 Produktion Polina Gumiela Buch Polina Gumiela Kamera Polina Gumiela Montage Polina Gumiela mit Zhana Henkes Bulgarisch dt. Einsprache · engl. UT · 55 Min. Dokumentarische Form empfohlen ab 5 Jahren Mo, 24.02. 13:00 Uhr Zoo Palast 2 Di, 25.02. 09:30 Uhr Filmtheater am Friedrichshain Do, 27.02. 11:00 Uhr Cubix 8 Fr, 28.02. 11:00 Uhr CinemaxX 1 Sa, 29.02. 10:00 Uhr Urania Neugierig und selbstbewusst erkundet die dreijährige Zhana über mehrere Sommertage hinweg ihre Umgebung. Auf ihrem Weg macht sie Entdeckungen und erlebt mutige, kleine Abenteuer. Sie hüpft durch Pfützen, lernt Katzen und Hunde kennen und macht sich ihren eigenen Reim auf die Spiele der älteren Kinder. Zhanas Welt sind die Spielplätze, die kleinen, friedlichen Straßen und Plätze einer bulgari- schen Wohnsiedlung, in der die Zeit stehen geblieben zu sein scheint. Immer auf Augenhöhe begleitet das dokum...

About the Perception of Women in Spain in the 90s

Las Niñas is a film in this year’s Generation program with a strong young female protagonist first becoming aware of the world’s inequalities between boys and girls and its injustices. It is set in the 90s in Spain. I was lucky enough to get in tough with the films director Pilar Palomero and ask her a few questions: freie Generation Reporter: Can you tell me a bit about the background of the film? Pilar Palomero: The film is not autobiographical, but a lot of my childhood experiences have flown into Las Niñas. A few years ago, when I was thinking about making a film about my education, I found my notebook from my religion class in grade 6. I read an essay, which is exactly the one that appears in the film, where the nun explains the girls sexuality. At the first moment I laughed at the thought of what kind of education we got but then I started to realise how contradictory it was. It was 1992 and they were talking to us about sexuality, chastity and only having sex in the marriage...

Between uproars and spa days

Hong Kong, July 28, 2019. Screaming, tear gas, gunfire. One, two, retreat from the front line, push forward. We are in the midst of Hong Kong's protests and uprisings last summer. We march with the masses, hiding behind the shields, seeing our comrades shouting commands, keeping moving, fainting, being carried away. Everything is chaotic and frightening, but still organized and controlled. For 15 minutes I hold my breath, my heart is racing and at the same time keeps skipping beats. It is suffocating. Incredibly suffocating to experience a day of the Hong Kong riots so close. In my holiday-influenced July, I did hear and read about the situation, but unfortunately I didn't learn about it too much. Therefore, it feels even more extreme to be thrown into this moment at the beginning of the 14+ Short Film Roll 2. Despite the brevity of the film, one arrives immediately within the scene. The camera fits seamlessly into the group dynamics. Everyone around is too busy to shy away ...