Skip to main content

LA DÉESSE DES MOUCHES À FEU

LA DÉESSE DES MOUCHES À FEU
Goddess of the Fireflies

Regie Anaïs Barbeau-Lavalette
Kanada 2020

Produktion Luc Vandal
Buch Catherine Léger, nach dem Roman von Geneviève Pettersen
Kamera Jonathan Decoste
Montage Stéphane Lafleur
Musik Mathieu Charbonneau
mit Kelly Depeault, Éléonore Loiselle, Caroline Néron, Normand D‘Amour, Robin L’Houmeau, Noah Parker, Antoine Desrochers, Marine Johnson

Französisch
engl. UT · 105 Min.

Sa. 22.02. 20:00 Uhr Urania
So. 23.02. 20:00 Uhr Cubix 8
Di. 25.02. 13:30 Uhr CinemaxX 3
So. 01.03. 17:00 Uhr CinemaxX 1

Wenn Cat high ist, wird das Leben zu einem sanften poetischen Rauschen. Die erste Verliebtheit, der erste Sex und der erbarmungs- lose Scheidungskrieg der Eltern führen die 16-Jährige zu einem Wendepunkt im Leben. Im neuen Freundeskreis kommt sie mit der Droge Meskalin in Kontakt, die ekstatische Zustände auslöst und bald Cats Alltag bestimmt. Im Rausch befreit sie sich von den verbal und emotional brutalen Auseinandersetzungen zu Hause. In ihrer Clique findet sie Halt und Leichtigkeit. Es sind die Mittneunziger in der kanadischen Provinz; Punkrock, Kurt Cobains Suizid und der Look von Mia Wallace animieren die Jugend zu eigenen Befreiungsschlägen. Unmittelbar entsteht das schonungslose Porträt einer heranwachsenden Rebellin, so stark und so schwach wie eine verlorene Göttin.

When Cat is high, life becomes a warm, poetic rush. First love, first sexual experiences and her parents’ scorched-earth divorce combine to bring the 16-year-old to a turning point. In her new circle of friends, she encounters mescaline, which is known for inducing ecstatic states and soon rules Cat’s everyday routine. Such deep intoxication helps to liberate her from the verbal and emotional brutality of conflicts at home, while her clique provides her with support and diversion. It’s the mid-90s in provincial Canada – punk rock, Kurt Cobain’s suicide and the Mia Wallace look are animating teens to try to free themselves. Filmed with great immediacy, an unflinching portrait of a maturing rebel emerges, as strong and as weak as a lost goddess.

Comments

Popular posts from this blog

About the Perception of Women in Spain in the 90s

Las Niñas is a film in this year’s Generation program with a strong young female protagonist first becoming aware of the world’s inequalities between boys and girls and its injustices. It is set in the 90s in Spain. I was lucky enough to get in tough with the films director Pilar Palomero and ask her a few questions: freie Generation Reporter: Can you tell me a bit about the background of the film? Pilar Palomero: The film is not autobiographical, but a lot of my childhood experiences have flown into Las Niñas. A few years ago, when I was thinking about making a film about my education, I found my notebook from my religion class in grade 6. I read an essay, which is exactly the one that appears in the film, where the nun explains the girls sexuality. At the first moment I laughed at the thought of what kind of education we got but then I started to realise how contradictory it was. It was 1992 and they were talking to us about sexuality, chastity and only having sex in the marriage...

OCHITE MI SINI, ROKLJATA SHARENA

OCHITE MI SINI, ROKLJATA SHARENA Blau meine Augen, bunt das Kleid Regie Polina Gumiela Deutschland 2020 Produktion Polina Gumiela Buch Polina Gumiela Kamera Polina Gumiela Montage Polina Gumiela mit Zhana Henkes Bulgarisch dt. Einsprache · engl. UT · 55 Min. Dokumentarische Form empfohlen ab 5 Jahren Mo, 24.02. 13:00 Uhr Zoo Palast 2 Di, 25.02. 09:30 Uhr Filmtheater am Friedrichshain Do, 27.02. 11:00 Uhr Cubix 8 Fr, 28.02. 11:00 Uhr CinemaxX 1 Sa, 29.02. 10:00 Uhr Urania Neugierig und selbstbewusst erkundet die dreijährige Zhana über mehrere Sommertage hinweg ihre Umgebung. Auf ihrem Weg macht sie Entdeckungen und erlebt mutige, kleine Abenteuer. Sie hüpft durch Pfützen, lernt Katzen und Hunde kennen und macht sich ihren eigenen Reim auf die Spiele der älteren Kinder. Zhanas Welt sind die Spielplätze, die kleinen, friedlichen Straßen und Plätze einer bulgari- schen Wohnsiedlung, in der die Zeit stehen geblieben zu sein scheint. Immer auf Augenhöhe begleitet das dokum...

Between uproars and spa days

Hong Kong, July 28, 2019. Screaming, tear gas, gunfire. One, two, retreat from the front line, push forward. We are in the midst of Hong Kong's protests and uprisings last summer. We march with the masses, hiding behind the shields, seeing our comrades shouting commands, keeping moving, fainting, being carried away. Everything is chaotic and frightening, but still organized and controlled. For 15 minutes I hold my breath, my heart is racing and at the same time keeps skipping beats. It is suffocating. Incredibly suffocating to experience a day of the Hong Kong riots so close. In my holiday-influenced July, I did hear and read about the situation, but unfortunately I didn't learn about it too much. Therefore, it feels even more extreme to be thrown into this moment at the beginning of the 14+ Short Film Roll 2. Despite the brevity of the film, one arrives immediately within the scene. The camera fits seamlessly into the group dynamics. Everyone around is too busy to shy away ...