Skip to main content

Guo Chun Tian

The Crossing

Regie Bai Xue
Volksrepublik China 2018

Produktion Cary Cheng
Buch Bai Xue, Lin Meiju
Kamera Piao Songri
Montage Matthieu Laclau, Tom Lin, Yann-Shan Tsai
Musik Gao Xiaoyang, Li Bin
mit Huang Yao, Sunny Sun, Carmen Soup

Mandarin, Kantonesisch engl. UT · 99 Min.

Mi. 13.02. 16:30 Uhr Haus der Kulturen der Welt
Do. 14.02. 17:00 Uhr CinemaxX 1
Fr. 15.02. 10:00 Uhr CinemaxX 3
Sa. 16.02. 14:30 Uhr Cubix 7

Von den Kontrollbeamten kaum beachtet, passiert die 16-jährige Peipei täglich den Übergang zwischen dem chinesischen Festland und Hongkong. Sie gehört zu den Vielen, die auf keiner Seite wirklich zu Hause sind. Sie träumt von einer Reise nach Japan mit ihrer besten Freundin aus gut betuchtem Hongkonger Elternhaus. Doch Peipei fehlt das Geld. Auf einer Party lernt sie Hao kennen, der Mitglied einer Schmugglerbande ist, und wittert ihre Chance. Vorbei an Hochhausschluchten und durch schummrige Lagerhallen führt Bai Xues Debütfilm mitten in die Transitzone zweier Grenzmetropolen. Die Versprechen der Moderne vor Augen und mit brandneuen iPhones im Gepäck, wagt Peipei den riskanten Übergang in die Eigenständigkeit.

Hardly noticed by the border officers, 16-year-old Peipei makes the daily crossing between the Chinese mainland and Hong Kong. She is one of many people who are not really at home on either side. She dreams of making a voyage to Japan with her best friend, who comes from a well-to-do family in Hong Kong – but she doesn‘t have enough money. While at a party, she meets Hao, a member of a smuggling ring. This could be her big chance. Among the high-rise blocks and dimly-lit warehouses, Bai Xue‘s debut film portrays life in the transit zone between two border metropolises. With the promises of modern life and brand new iPhones in her backpack, Peipei takes the risky step to independence.

Comments

Popular posts from this blog

OCHITE MI SINI, ROKLJATA SHARENA

OCHITE MI SINI, ROKLJATA SHARENA Blau meine Augen, bunt das Kleid Regie Polina Gumiela Deutschland 2020 Produktion Polina Gumiela Buch Polina Gumiela Kamera Polina Gumiela Montage Polina Gumiela mit Zhana Henkes Bulgarisch dt. Einsprache · engl. UT · 55 Min. Dokumentarische Form empfohlen ab 5 Jahren Mo, 24.02. 13:00 Uhr Zoo Palast 2 Di, 25.02. 09:30 Uhr Filmtheater am Friedrichshain Do, 27.02. 11:00 Uhr Cubix 8 Fr, 28.02. 11:00 Uhr CinemaxX 1 Sa, 29.02. 10:00 Uhr Urania Neugierig und selbstbewusst erkundet die dreijährige Zhana über mehrere Sommertage hinweg ihre Umgebung. Auf ihrem Weg macht sie Entdeckungen und erlebt mutige, kleine Abenteuer. Sie hüpft durch Pfützen, lernt Katzen und Hunde kennen und macht sich ihren eigenen Reim auf die Spiele der älteren Kinder. Zhanas Welt sind die Spielplätze, die kleinen, friedlichen Straßen und Plätze einer bulgari- schen Wohnsiedlung, in der die Zeit stehen geblieben zu sein scheint. Immer auf Augenhöhe begleitet das dokum...

About the Perception of Women in Spain in the 90s

Las Niñas is a film in this year’s Generation program with a strong young female protagonist first becoming aware of the world’s inequalities between boys and girls and its injustices. It is set in the 90s in Spain. I was lucky enough to get in tough with the films director Pilar Palomero and ask her a few questions: freie Generation Reporter: Can you tell me a bit about the background of the film? Pilar Palomero: The film is not autobiographical, but a lot of my childhood experiences have flown into Las Niñas. A few years ago, when I was thinking about making a film about my education, I found my notebook from my religion class in grade 6. I read an essay, which is exactly the one that appears in the film, where the nun explains the girls sexuality. At the first moment I laughed at the thought of what kind of education we got but then I started to realise how contradictory it was. It was 1992 and they were talking to us about sexuality, chastity and only having sex in the marriage...

Between uproars and spa days

Hong Kong, July 28, 2019. Screaming, tear gas, gunfire. One, two, retreat from the front line, push forward. We are in the midst of Hong Kong's protests and uprisings last summer. We march with the masses, hiding behind the shields, seeing our comrades shouting commands, keeping moving, fainting, being carried away. Everything is chaotic and frightening, but still organized and controlled. For 15 minutes I hold my breath, my heart is racing and at the same time keeps skipping beats. It is suffocating. Incredibly suffocating to experience a day of the Hong Kong riots so close. In my holiday-influenced July, I did hear and read about the situation, but unfortunately I didn't learn about it too much. Therefore, it feels even more extreme to be thrown into this moment at the beginning of the 14+ Short Film Roll 2. Despite the brevity of the film, one arrives immediately within the scene. The camera fits seamlessly into the group dynamics. Everyone around is too busy to shy away ...